Tuesday, October 18, 2011

kes budak 2 tahun dilanggar di china..

citer ni dah jadi perbualan ramai sgt org...betapa kita semua sedih dgn sikap manusia zaman sekarang. L YUE YUE yg dilanggar pada 13 octokber lepas dihiraukan oleh 18 orang yg lalu lalang..18 PEOPLE!!!bukan nombor yg kecik..istighfar byk2 tgk video ni..ok,mcmni lah terus terang,if aku jadi salah sorang dari pedestrian yg lalu lalang tu mungkin aku tak berani nak berhenti tolong BUT if jalan tu sunyi..sb sekarang ni byk kan kes kena rompak or rogol dgn cara mcm ni..tapi jalan ni ramai sgt org,18 org lalu dalam masa 7 minit and tmpt ni is a market babe!!terus terang cakap,walaupun aku takut nak tlg pun,aku akan call polis,ambulans or pastikan if aku nak tlg pun aku sms kwn ak yg aku tgh tlg someone kat kawasan "...",so if something bad happen to me,kawan aku akan dapat cari aku..or at least get someone nearby utk sama2 tolong..DUNIA SEKARANG MEMANG UNPREDICTABLE tapi bukan bermakna kita kena buang sikap perikemanusian kita... ada org bercerita kata KENAPA ramai org tak tolong masa kejadian tu,sb UNDANG2 KAT CHINA TAK PROTECT org yg tolong mangsa mcmni,and if someone tolong,dia kena bertanggungjawab atas segala kos rawatan..so polisi kat sana is JANGAN TOLONG!HEY PEOPLE!!inilah jadinya kalau hidup tak berpaksi kepada AGAMA..kalau tiap perkara kita buat dgn NIAT keranaNYA,mst kita akan berfikir sesuatu yyg buat kita tak buang sikap kemanusiaan kita..i think i should not say kemanusian,sb binatang pun tahu sayang anak..huhu..cuba kalau benda ni jadi kat family sendiri mcmane?HEADACHE pkir pasal citer ni...yg lebih best bila berita smlm mengatakan "AYAH MANGSA DITAWARKAN WANG SAGUHATI OLEH PEMANDU LORI PERTAMA dan PEMANDU LORI TU KATA DIA TAK SALAH,YG SALAH IS BUDAK KECIK TU JALAN TAK TENTU ARAH,AND DIA MMG DAH TAU YG DIA DAH LANGGAR THAT KID BILA DIA NAMPAK DARAH BERLUMURAN BUT THEN DIA TERUSKAN MELANGGAR SB IF THAT KID MATI,PAMPASAN YG DIA KENA BAYAR LAGI SIKIT DARI KOS PAMPASAN YG DIA KENA BAYAR IF BUDAK TU HIDUP,SB DIA AKAN KENA TANGGUNG KOS RAWATAN SEUMUR HIDUP." setan kan??



dah tak tahu nak cakap apa..kat malaysia kes kelar bayi pulak...hanya yg dapat aku buat is istighfar byk2,kuatkan iman aku supaya aku tak buang sifat manusiawi aku ni..INSYAALLAH


Manusia itu bersifat zhalim dan tidak pandai bersyukur,
... .Sesungguhnya manusia itu, sangat zhalim dan sangat mengingkari ( nikmat Allah ). ( Q.S. Ibrahim: 34 )
Maka itulah rumah - rumah mereka dalam keadaan runtuh disebabkan kezhaliman mereka. Sesungguhnya pada demikian itu terdapat pelajaran bagi kamu yang mengetahui. ( An Naml :52 )


No comments: