Monday, October 26, 2009

KIMED & IMUNO..and WATCH OUT pak penjaga Ujian..huhu

Hari ni aku ada ujian KIMIA MEDISIANAL.paper dia senang tapi susah bila nak jawab..huhu..sama kes dia dgn paper IMUNOLOGY..masa immunology,silap aku hanya satu..aku lebihkan baca soalan past year plus aku malas nak hafal semua jenis sitokin,ILF la,TNF lah and wateva2…yerlah tajuk sitokin tapi ada giler byk indicator kimianya yang aku kena hafal..so aku amik jalan mudah..memandangkan tengok dari soalan past year soalan2 ibu ni memang kekadang tak sama dgn apa yg aku belajar kat kelas..and past year pulak MCQ..huhu..FYI,memamg kekadang menjadi kebiasaan disini,soalan exam kekadang lari sikit dari apa yg kita dok hadap kat kuliah..dia nak kita cari journal berkaitan pasal subject tu or nak kita rajin mencari extra note utk kuliah..takperlah itulah lumrah student universiti kan,kita bukan lagi student sek menengah..TAPI..amat menyebalkan bila melihat paper imuno yang soalannya keluar direct giler and tak menyimpang dari tajuk plus ada 2 page keluar pasal sitokin jerk!mampos…soalan2 yang merepek kat past year sudah ku dalami tapi soalan lain yang keluar…huhu..padan muka aku..

Bila kat KIMED plak,aku punya lah giler membaca note pak pudjono yang ajar tajuk HIstamin n Analgetik..aku focus kat dua ni,sebab diberitahu akan keluar soalan esei dari bahan kuliah pak pudjono dan soalan MCQ dari soalan pak Kuswandi..dari pengamatan mata kasar ,pak kuswandi ni memang suka mencopy soalan2 past year..so aku dok buat soalan2 past year .tapi sungguh mengejutkan soalan2 MCQ adalah soalan2 pak pudjono and soalan esei adalah soalan2 pak kuswandi…MATI!!walau soalannya tak susah sangat especially soalan esei,tapi…maka jawablah aku semampunya aku..

DAH LAH AKU PANAS DGN BAPAK PENGAWAS UJIAN TADI…CAM TUT JER..BELUM CUKUP AND TEPAT 1.30,DIA DAH KATA MASA DAH TAMAT AND WHAT THE F…DIA MAIN TARIK KERTAS AKU..AKU TENGOK JAM,ADA LAGI 2 MINIT B4 EXAM ABIS..2 MINIT ADALAH MASA YANG CUKUP UTK AKU PIKER STRUKTUR KIMIA YANG BETUL UNTUK TURUNAN MORFIN..AND MACAM TUT JER BILA BENDA NI SEMUA HAPPEN..YERLAH IF YER PUN AKU TAK BOLEH NAK INGAT STRUKTUT TU,AKU AKAN CUBA MENEMBAK JAWAPAN YANG MANA AKU RASA BETUL DARI AKU MENEMBAK MELULU2 SEBAB KERTAS EXAM AKU DAH DIRAMPAS..AND IT’S NOT FAIR SB AKU DUDUK KAT SEAT BELAKANG,SEAT YANG BAPAK TU AKAN AMIK PAPER AKU DULU!(INI HANYA SELINGAN)

So moral of the story,study lah betul2…bak kata seorang teman aku ni,kat sini ko tak perlu study hard sangat sb ko takan score tapi ko study smart..nasihat buat teman ku ini,kita perlu study hard n smart..kalau kita study smart,maka akan terjadilah perkara seperti apa yang aku lalui tadi..tapi kalau kita study hard,amatlah merugikan jika kita tak pandai nak tgk2 soalan2 past year and study aja sesuka rasa sb if soalan2 exam menyimpang dari keadaan semasa,kita da ada soalan2 past year utk tunjukkan arah yang betul..

And satu lagi,buat yang tak belajar untuk exam OPEN BOOK..tgh anda dalam nervous tu,mampu kah anda mencari page berapa yang harus dilihat?maka lengkapkan lah dirimu dgn ilmu2 nya dulu dan buku itu sebagai reference kamu dan tandalah page2 yang kamu rasa amat berguna utk jadi panduan nanti..

Rasanya tetiba post ni dah jadi macam post formal se..haha,,,rindu berbahasa formal..heheh..P.O.Y.O


2 comments:

.: atirah :. said...

go farkin go!

V(^^)

gento.. said...

go farkin go!yeah!!(nak nyibok gak)