Tuesday, October 27, 2009

tips2 dalam exam(terutama yang esei)

Susulan dari entry tadi…rasanya kurang sikit stress yang ditanggung setelah melepaskannya ..and tetiba aku terpikir cara2 nak buat apa masa exam if kau memang rasa kalau ko jawab paper tu pun kau fail.


a)bila dah dapat kertas tu,buat2 macam kipas diri anda..sambil jerit2 PANAS SIOT!!APA GILER KORANG NIE TAK PANAS!!


b)try jawab soalan2 esei tersebut dalam bahasa lain selain bahasa yang perlu anda jawab..seperti jawab dengan bahasa tamil!lepas tu kalau bapak tu Tanya kenapa jawab bahasa tamil.jawablah dgn muka selamba..TAK TERTULIS PUN KAT ARAHAN SURUH JAWAB BAHASA APA..


c)lepas 10 minit ujian mula,minta lah kertas kajang kat pak pengawas ujian selang 10 minit..


d)try jatuhkan barang,kertas anda setiap 10 minit..then angkat tangan minta bapak tu amikkan..


e)salinlah kembali soalan2 yang diberi dengan jawapan..BAPAK KAN PANDAI,KOK KENAPA DITANYA PELAJARNYA..JAWAB SENDIRI DONK..

atau jawablah..SAYA DAH TAHU JAWAPAN DIA,SEKARANG NI TURN BAPAK PULA JAWAB,SILAKAN……


f)baca soalan dan buatlah karangan cerita sendiri..kononya soalannya ialah APAKAH EFEK TEOFILIN PADA IBU HAMIL..

ibu hamil mengandung 9 bulan,di dalam perutya ada bayi yang sedang membesar..dia telah mengandung sejak bulan juni lalu dan dijangka melahirkan anak bulan maret tahun hadapan..n bla..bla..bla..


g)jawablah soalan itu dengan mengalihkan bahasanya..contohnya..”APAKAH CLINICAL ENDPOINT”

jawapan: tanda klinik yang terakhir


h)jawablah dengan hati yang jujur..sperti “maaf bapak,aku kesiangan pagi tadi,ngak sempat baca..nanti aku traktir kamu ya,.jangan beritahu yang lain aku ngak bisa jawab..dan lepas aku traktir kamu terus nilai ujian aku A ya..”


i)akhir sekali..keluar lah exam hall bila rasa dah tak mampu duduk kat dalam tu tapi tinggalkan segala stationary kamu..dan kemudian masuk kembali ke hall,”pak maaf,pen aku tertinggal” then masuk lagi..”pak maaf penghapus(pemadam) aku tertinggal”..then lepas 10 minit masuk lagi…”pak,maaf lembar nota aku tertinggal”..dan seterusnya sehingga kamu dapat berjumpa kawan2 kamu yang dah abes exam semula..heheh..



good luck utk 2 paper lagi teman2!!

3 comments:

.: atirah :. said...

haaaa... buat laa centuuu~! buattt~ jgn x buattt~!!!

gento.. said...

nak try buat..tapi mampu buat no 1 jer tadi!!hahah..

.: atirah :. said...

aku biase buat (f) ngan (g)... hahahaha...