Monday, January 4, 2010

jom memulakan dengan 'FARM'

Ujian hari ni akan dimulakan dengan biofarmasetik..atau di short kan ke biofar…tapi kitorang suka guna shortname biofarm..kan best sikit dengar..macam dengar FARMVILLE..adalah unsur2 teruja sikit.ada ker?huhu..mula2 studi pasal biofar,rasa nyampah..tapi last2 aku suka.tak lah suka sangat sb ada part2 kena hafal alat uji..nyampah..haha.

Life is not easy.to achieve something..u need something..apa ntah yg aku dok ‘jual kerepek’ nie..uhu.yang pasti..maksud aku,utk nak capai tahap pharmacist yang aku idamkan,I need to study..and utk cantikkan lagi apa yang aku nak capai tu,aku memerlukan result yang cantik..sedikit sebanyak taklah aku jadi pharmacist yang dok buat kerja macam robot tu..at least I know what im doing and tak lah akan memberikan jawapan sperti “urmm,I’m not sure lah wani” bila pharm technician aku tanya apa2 tentang obat. Dalam masa yang sama target aku ialah aku nak patient tahu apa yg diorang makan..dan bukan sekadar “pakcik,makan 3x sehari bla..bla..la”..as what I learn when aku kerja kat SUNMED,majority Chinese patient akan tanya aku seperti kenapa obat HPT dia banyak..why tak perlukan 1 jer..kenapa dia memerlukan obat nie,obat tue and bla,bla,bla..patient sekrang pandai2..and tak salah mengajar mereka apa yg sepatutnya mereka tahu..SUNMED juga mengajar aku,aku perlu tahu obat apa yang ak dispense,bukan sekadar indikasi obat itu sahaja..sebab tu semua pharm tech kat sunway diwajibkan amik test dispense,counselling and calculation..lepas test nie,baru leh dispense..

Test dispense is macam dia bagi 1 prescription dgn list2 obat..then terangkan kaitan obat2 tu dan cara makan yg betul(tak leh makan some food,makan kena strict sebelum makan,lepas makan tak leh berbaring and etc..),counseling device and calculation nak larutkan obat.. kita memang tak payah nak terangkan kat patient secara detail sperti yang kita belajar..tapi cukup sekadar apa yang difahami..my mom always ask me soalan yang pelik2..actually tak lah pelik sangat..like ,KENAPA TAK LEH TERUS MAKAN NASI LEPAS MAKAN OBAT(kan doc kata makan obat sebelum makan,so I direct makan nasi lah lepas tu)and etc..I LOVE TO DISPENSE…please cepatkan masa belajar ku..kenapa aku suka dispense..sebab aku suka nak terangkan kat patient tu apa ubat tu..love to teach patient..walaupun memeningkan kepala sometimes..but I love it..itulah yang dinamakan kerja yang dicintai..walau dibuli bagai gila oleh patient and doc,tapi kita masih suka kan ia..

Okeylah,ada 10 paper menanti..4 paper minggu ni..dan 5 paper minggu depan..GOOD LUCK WANI!!CHAYOK BABE..im ready for this week paper..but for next week punya..i don’t have any comment..hancus except farmolklin..next punya paper>>STERIL>>KIMED>>FARMOLKLIN>>HISTO>>METOPEN>>PATKLIN.. hancus..semua subjek ni,aku tido!!huh,why all this subject happen in a same week?????

No comments: